(1) Museo Nacional Madrid, Kunsthalle Zuerich, De Appel Foundation Amsterdam, Skulptur Projekte Muenster, Deutsches Museum Bonn, Tate Gallery London, Yerba Buena Center San Francisco, Biennale Venedig


(2) Interpretations- und Bedeutungs
produktion von Museen

(3) Rassismus- und Separatismustaktiken von Museen
(4) Finanzierung von Museen

 

are you sure what you are fighting for?


Wenn Solidaritaet wie Freundschaft als soziale Praxis nicht rein formal und damit leer bleiben soll, muss sie unmittelbar an ihren Ergebnissen gemessen werden.

kritisch und progressiv
Keine Generationen, keine lineare Zeit, keine Professionen, keine Eigenschaften, keine Qualitaeten. "Anfang der 1990er Jahre" formiert sich die zweite oder dritte "Generation von Kuenstlerinnen", die erneut kritisch Autorenschaft, Institutionen sowie Verkaeuflichkeit und Originalitaetsanspruch zur Disposition stellt - eine die gerade im Begriff ist, durch "eine neue Neue" abgeloest zu werden. Eine Praxis, die links, ortsspezifisch und institutionskritisch Kunst produziert und deren weiteres Merkmal ihr "zweites Wesen" - die Vereinnahmung ihrer Kritik - ist: "wir sind wie heimliche Agentinnen".

killed by love
Kritik, die zur Ware wird, und verlorene Kaempfe sind nicht wirkungslos. Einerseits werden "sozial bewusste und politisch engagierte kuenstlerische Praktiken (immer) von der herrschenden Kultur assimiliert und dadurch domestiziert", andererseits wird diese Kritik innerhalb der Institutionen auch als Katalysator genutzt, um die Museen zu reformieren - ohne sie je ganz in Frage zu stellen - sie gar aufzuloesen.

special, so special
Jedes Museum der Welt erhaelt so seine Kritik an den eigenen Verhaeltnissen - die Folge ist nicht die Verflachung der Inhalte, sondern eine Spezialisierung: Mark Dion's Thema ist die Ausstellungspraxis von Museen und die durch sie praktizierte Kategorisierung. Nach seiner ersten Kategorisierungsarbeit in einem Museum in Brasilien folgten unzaehlige "ortsspezifische" Ausgrabungen fuer Museen oder Biennalen(1). ...und ploetzlich hatten alle Themen einen Eigennamen: Andrea Fraser(2), Fred Wilson(3) und Hans Haacke(4).


the community is a ghost
Eine weitere Praxis ist die Suche nach einer direkten Verbindung zu einer besonderen Gemeinschaft oder der eigenen sozialen Umgebung, zum Beispiel der umweglose Kontakt zu den "Ausgeschlossenen" - Arbeits- oder Obdachlose, Gefangene, Rechtsradikale, geschlagene Frauen, so genannte "marginalisierte" Gruppen. Werden derlei Projekte gemeinsam mit Institutionen umgesetzt, sind sie meist zu kurzzeitig angelegt, um nachhaltig Wirkung erzeugen zu kaennen. Sie werden zum blossen Beispiel einer weiteren besonderen kuenstlerischen Praxis und verfehlen ihre Intention. Die Kokerei Zollverein fuehrt mit Siebdruck- und Graffitiworkshop ihre Naehe zum Hip-Faktor Jugend vor und inszeniert aesthetische Objekte, die Ueberreste einer echten Aktion, an denen rekonstruierbar ist, das hier etwas Soziales stattgefunden haben muss. Ob man "unbedingt in Amsterdam im Rotlichtdistrikt im Regen stehen will, um Spinoza zu lesen", und ob die tuerkische Community, die das Bataille-Projekt von Thomas Hirschhorn auf der documenta 11 unterstuetzte, ein
laengerfristiges (symbolisches) Kapital daraus ziehen konnte? Nobody knows. Nur ist es so, dass diese Projekte den Institutionen und den Kuenstlerinnen die Vorstellung erlauben, es gaebe eine direkte Vermittlungsmaeglichkeit von Kunst. Sie zeigen, das "dies alles so einfach und transparent ist - die Produktion von Kunst..." Aber waere "ein Kuenstler tatsaechlich in einer sozialen Bewegung involviert, wuerde er unweigerlich bald aus dem Museum verschwunden sein".

permanent make up / face lifting
Neben den institutionskritischen und den sozio-kollaborativen Arbeitsmethoden sind es die "ortsspezifischen" Projekte, die von den Institutionen gefoerdert und gefordert, die zum Mainstream gemacht werden. Sie dienen der Imagepflege und werden unkritisch und illustrativ als Genrekategorie uebernommen: Eine Praxis, deren eigentlicher Anlass war, "kritisches Potenzial zu rehabilitieren" und "das die materiellen Bedingungen eines bestimmten Ortes ein integraler
Bestandteil der Produktion, Praesentation und Rezeption von Kunst" sein sollen. Demokratisierung und Politisierung sind an den sozialen Waenden der Institutionen abgeprallt. Diese sind weiterhin von der konservativen Idee des Originals und der Hierarchie geleitet und bieten damit weiter die Moeglichkeit, das Renitenz weiter Sinn mache. Eine Frage bleibt: Braucht diese Kunst die Institution? Viele Kuenstlerinnen setzen, aehnlich der buergerlichen Anti-Globalisierungsbewegung "attac", auf die Kraft der "legitimierten und legitimierenden Institutionen" - diese aber fordern wie immer nach dem Besonderen und steigen aus, sobald Kunst dauerhaft praktiziert Wirklichkeit wird.

talking heads
Aktivitaet, Diskursivitaet und Kritik werden durch Plattformen, Symposien und staedtische Kunstfestivals illustriert. Neben einer Ausstellung werden Expertinnen, Kritikerinnen, Museumsleiterinnen, Kuratorinnen und Kunsthistorikerinnen zur Diskussion eingeladen. Kuenstlerinnen duerfen das Thema innerhalb ihrer Ausstellung bespielen oder produzieren die
Kritikangebote, "die von den Institutionen selbst zu erarbeiten waeren".

escaping the images
Kritik ueben, keine neuen Angebote machen, die Entspezialisierung und Entprofessionalisierung der Kunst fordern und foerdern. Ein "Trotzdem-Angebot" an eine post-sozialistische Kunstzeitschrift ist der post-feministische Dokumentarfilm "Paris is Burning", er propagiert eine Familie, eine Partei, eine Institution, keine neue, aber eine selbstorganisierte.


 

are you sure you know what you are fighting for?

In order for solidarity (like friendship) as a social practice, not to remain purely formal and therefore empty, it has to be measured directly in relation to results.

critically and progressively No generations, no linear time, no professions, no qualities, no specialised skills. At the “beginning of the '90s” the second or third “generation of artists” fashioned themselves by critically raising the conception of authorship into institutions as well as it’s sellibility and it’s pretensions of originality. This generation is about to be replaced by a “new new one“. A practice, which is politically leftist, site specific and critical towards the institutions; which generates art and, plus, as a supplementary attribute - a “second being” - the absorption of its critic: it is like as if “we are like secret agents”.

killed by love critic, that which transforms into commodity, a lost battle is not always a useless one. On one hand, “the socially aware and politically engaged artistic practices are (always) assimilated by the dominant culture and by that domesticated”, on the other hand, the same criticism is used within the institution as a catalyst for museum reformation – without ever questioning it – or its dissolution.

special, so special Every museum in the world receives criticism of their own conditions and circumstances by their own conditions and circumstances. The consequence is not the flattening of contents but rather specialization: Mark Dion’s „probelmatic“ is the exhibiting practice of museums and the classification in categories practiced by them. After his first categorization work for a museum in Brazil, numerous „site-specific“ excavations for museums or biennials(1) followed. Parallel to other thematics and approaches that have been given a proper noun: Andrea Fraser(2), Fred Wilson(3) and Hans Haacke(4).

the community is a ghost Another practice is the quest for a direct connection with a particular community or one’s own social environment, for example the undetouring, uncircuitous contact with “those excluded” – unemployed and homeless, prisoners, right-wing radicals, beaten up once, the so-called “marginal” groups. If such projects are realized together with institutions, they take place for the most part over too short of a time to have sustainable impacts. They become a bare example of yet another particular artistic practice and fail their intention. “Kokerei Zollverein” demonstrates proximity to hip-factor youth with silkscreen printing and graffiti workshops and stage-manages aesthetic objects - the remains of an genuine happening, to retrace that something social has been taken place there. Does “one really wants to be in the rain, in Amsterdam’s Red Light District, to read Spinoza?”, and was the Turk community, which supported Thomas Hirschhorn’s Bataille monument at Documenta 11, able to pull out from this project any long-term (symbolic) capital? Nobody knows. It is just that these projects allow institutions and artists the conceivability of having a direct line to „the people“, an simple model for mediating art. They display that “all this is so simple and transparent – the production of art...” But if “an artist were de facto involved in a social movement, he would inevitably disappear very soon from the museum”.

permanent make up / face lifting Beside the institutional critic and the collaborative work method, it is the “site-specific“ project which is promoted, demanded by the institutions and melted into the mainstream. It functions to boost the image of institutions and are absorbed as illustrative and noncritical, furthermore adopted as a genre category: a practice whose intrinsic motive is to “rehabilitate critical potential” and “that the material preconditions of a certain site become an integral element of the production, presentation and reception of art”. Democratization and politization bounce at the social walls of the institution. The institiution is driven further by the conservative idea of valorizing the original in favor of hierarchies, but this also provides further the possibility that resistance would further make sense. One question remains: “does this art need the institution?“ Many artists – like the bourgeois anti-globalization movement “attac” – rely on the power of “legitimate and legitimizing institutions”, but these, as always demand for the next special _____ and back out when art, steadily practiced, becomes realness.

talking heads Activity, discourse and criticism are illustrated in platforms, symposiums and municipal art festivals. Next to an exhibition, experts, critics, museum directors, curators and art historians are invited for discussion. The artists are allowed to exemplify the theme within their show or produce the critical offers “that should be developed by the institutions themselves”.

escaping the images To criticize, to offer nothing new in exchange, to demand and promote de-specialization and de-professionalization of art. A “nevertheless gift“ addressed to a post-socialist art magazine: the post-feminist documentary “Paris is burning” that propagates a family, a party, an institution, not a new one, but self-organized.

Notes: (1) Museo Nacional Madrid, Kunsthalle Zürich, De Appel Foundation Amsterdam, Skulptur Projekte Münster, Deutsches Museum Bonn, Tate Gallery London, Yerba Buena Center San Francisco, Biennale Venedig.(2) museum production of interpretations and meanings. (3) museum racist and separatist strategies. (4) museum financing.

(1) Museo Nacional Madrid, Kunsthalle Zuerich, De Appel Foundation Amsterdam, Skulptur Projekte Muenster, Deutsches Museum Bonn, Tate Gallery London, Yerba Buena Center San Francisco, Biennale Venedig

(2) museum production of interpretations and meanings.

(3) museum racist and separatist strategies.

(4) museum financing

 
             
 

 

published at Idea Art Magazin, Cluij as part of the project

Attraction and Solidarity

 

.